Monday, July 2, 2012

TEL ÖRME MAKARASI VE TEL İNCELTİCİ APARAT NASIL KULLANILIR?

BURADA yaptığım , yarım kalan takıdaki örgü telin yapımı. 

Aşağıda resmi olan makarayı boncukçuda gördüm. Doğrusu ya, bunun tel örme makarası olduğu hiç aklıma gelmedi. Sonra 2006 yıllarında yayınlanmış bir takı dergisinde gördüm. Tabii dayanamadım ve internette BURADAN sipariş verdim.














Tel Örme Makarası



















Örgü İnceltme Aparatı


Bu makarayla tel örmenin ayrıntılarını dergideki fotoğraflarla bilmeyenlere de göstermek istedim. Aşağıdaki şema başlangıçta telin makara çivilerinin etrafına nasıl dolanacağını gösteriyor.





Telin bir ucunu makaranın (çivilerin bulunduğu noktadan) deliğinden geçirin. Elinizle rahatça tutacağınız kadar uzun olsun bu uc. Sonra telin diğer ucunu çivilerin etrafına yukarıda ki şemaya bakarak gevşekçe dolayın. Sonra makaranın altından çıkan teli bir elle tutun. Diğer elle telin diğer tarafını bir çivinin üzerine gerip çiviye ilk doladığınız teli, gerdiğiniz telin üstünden geçirin. (Tığ zinciri yapar gibi) (Resim 1) Böylece zincirin bir halkasını örmüş oluyorsunuz. Çivide hep tek ilmek kalıyor. Tıpkı örgü şişindeki gibi. Teli daima gevşek bırakın. Çivideki ilmekler sıkı olmuşsa,  her defasında tığ yardımıyla çekerek gevşetin.

Bir sonraki çiviye geçin. Aynı şeyi yapın. Bu şekilde devam ederek örgünüzü istediğiniz boya gelene kadar örün. (Resim 2)

Arada bir telleri makaranın deliğinden içeri doğru tığ ile itin. Alttaki teli fazla zorlamadan çekerseniz telin delik içinde birikmesine engel olmuş olursunuz. Örgü istediğiniz boya geldiğinde teli 10 cm kadar pay vererek kesin. Tel ilmekleri tek tek çivilerden çıkarıp uzunca kestiğiniz teli ilmeklerin içinden geçiririp ucunu çekin ve bağlayın (Resim 3)

Örülmüş olan teli makaradan tamamen çıkarın. Bir ucunu Örgü inceltici aparatın (Resim 4) büyük deliğinden geçirip çekin. Böylece örgünün eğrilikleri kaybolmuş olur. Daha sonra bir boy ince olan delikten geçirin. İstediğiniz inceliğe gelinceye kadar örgü teli  daha ince deliklerden geçirmeye devam edin. İşte tel örgünüz bitti. Bundan sonra tasarımınızı özgürce uygulamak kalıyor geriye. Lütfen Anlamadığınız bir şey olursa sorun olur mu?





Ben örme işine başlangıcı farklı bir şekilde yapıyorum. Resimlemeye çalıştım. Daha net olsun diye tel yerine kalın ip kullandım Umarım anlaşılabilir.Bu tür başlangıçta tele daha kolay hakim olunuyor.





















Bu da benim çok önceden, rahmetli kayınvaldemin dikiş kutusunda bulduğum boş tahta makara ve çivi ile yaptığım aparat. :)  Tel çalışırken çivilerin başları işi fena halde zorlaştırıyor. Biraz zorlayınca çiviler yerlerinden çıkıyor. Bu yüzden tel örme konusunda kendi yaptığım makara kullanışlı olmadı ama iplerle harika kordonlar örülüyor.








No comments:

Post a Comment